فولاد از مهم ترین مصالح ساختمانی است.  مشخصات مهم فولاد که آن را نسبت به سایر مصالح ساختمانی ممتاز ساخته است مقاومت زیاد، شکل پذیري و یکسان بودن مقاومت آن در فشار و کشش می باشد.در این مقاله قصد داریم شما را با پروفیل فولادی گالوانیزه آشنا کنیم.

پروفیل فولادی گالوانیزه

پروفیل های تولید شده در صنعت بر حسب متریال، سطح مقطع و وزن مخصوص آن شامل موارد زیر است:

  • پروفیل های سبک که شامل آلومینیوم و آلیاژهای آن می شود.
  • پروفیل های نیمه سنگین که شامل مقاطع ساخته شده از فولاد کربنی می باشد.
  • پروفیل های سنگین که از طریق نورد گرم تولید شده و شامل مقاطع با وزن مخصوص بیشتر می باشد.

پروسه تولید پروفیل گالوانیزه

تولید پروفیل های نیمه سنگین با استفاده از سردکاری مزایای زیادی نسبت به گرم کاری دارد. در سردکاری ابعاد قطعه تولید شده بسیار دقیق تر از گرم کاری بوده و اختلاف نامحسوسی میان قطعه طراحی شده و تولید شده وجود دارد و با توجه به تولید آن در دمای محیط نیازی به کوره و سیستم های گرمایشی ندارد. همچنین امکان تولید قطعات با ابعاد کوچکتر و ضخامت کمتر مهیا می باشد. اما پروفیل گالوانیزه گرم لینکران هم با توجه به استفاده از مجهز ترین دستگاه ها و خط تولید بسیار نوین، در تطابق قطعه طراحی شده با محصول تولیدی دقیقا مثل هم هستند.

دستگاه پرس

یکی از متداول ترین فرآیندهای سرد کاری، فرآیند سردکاری با استفاده از دستگاه پرس می باشد.

دستگاه های پرس به چهار دسته دستی، مکانیکی، هیدرولیکی و پنوماتیکی تقسیم بندی می شوند.

یکی از مهم ترین اجزای یک دستگاه پرس که نوع فرم از قیبل خم کاری و برش وکشش را انجام می دهد و محصول نهایی مارا مشخص می­کند قالب نامیده می­ شود.

قالب ها بستگی به نوع فرایند و محصول از اجزای مختلفی برخوردار می­ باشند که از مهمترین اجزا دراین دستگاه ها سنبه و ماتریس هستند که سنبه در قسمت بالا و ماتریس در قسمت پایین قرار می گیرد.

دستگاهای پرس وسیله ای هستند که به واسطه آنها می توان عملیات های کشش، برش، خمکاری و شکل دهی را انجام داد.

ضمنا عملیات سوراخکاری، شیار زنی، پولک زنی و … از دیگر امکانات دستگاه پرس می باشد.

در ادامه در ارتباط با پوشش پروفیل فولادی صحبت می شود:

گالوانیزاسیون

تولید پروفیل فولادی گالوانیزه یا گالوانیزه کردن یک فرایند شیمیایی، الکتریکی یا مکانیکی است. در طی گالوانیزه کردن، آن پوشش محافظ از جنس روی به فولاد یا آهن اضافه می گردد تا از زنگ زدن فولاد و یا آهن جلوگیری شود. رایج ترین روش تولید پروفیل فولادی گالوانیزه و گالوانیزه کردن،تولید پروفیل فولادی گالوانیزه به روش گرم ، Hot-Dip Galvanization  است که در آن اصطلاحا قطعات در حمام روی مذاب شده غرق می شوند.

عملکرد محافظتی :

گالوانیزاسیون، آهن یا فولاد زیرین را از طریق روش های زیر محافظت می کند:

پوشش روی، تا زمانی که دست نخورده و سالم باشد، از خوردگی فولاد یا آهن زیرین جلوگیری می کند.

برای نتایج بهتر، استفاده از کرومات روی نیز به عنوان یک فرآیند صنعتی توصیه می گردد.

حتی در صورتی که فلز پایه در معرض خوردگی قرار گیرد، عملکرد محافظتی می تواند ادامه یابد تا زمانی که تمام روی در آن ناحیه از بین برود.

روش های متداول گالوانیزاسیون :

تولید پروفایل  فولادی گالوانیزه  به روش گرم  Hot-Dip Galvanization:

یک لایه ضخیم و مقاوم از آلیاژ روی را در سطح خارجی آهن یا فولاد پدید می آورد. در خصوص گالوانیزه کردن بدنه خودروها، که در آن پوشش های تزئینی دیگری از قبیل رنگ به پوشش گالوانیزه اضافه می شود، از روش Electro galvanizing استفاده می شود که حالت های نازکتر گالوانیزاسیون را فراهم می کند.در تولید پروفیل فولادی گالوانیزه به روش گرم  Hot-Dip Galvanization، عموما کاهش مقاومتی در فلزی که قرار است عملیات گالوانیزاسیون روی آن انجام شود، ایجاد نمی کند، به استثنای فولادهای با مقاومت بالا (> 1100 مگاپاسکال) که در آن کمبود هیدروژن می تواند مشکل ایجاد کند.

این ضعف در تولید سیم های رشته ای و سایر محصولات پیش تنیده مورد توجه قرار دارد. فرآیند تولید پروفیل فولادی گالوانیزه به روش گرم ، Hot-Dip Galvanization، در تولید محصولاتی که به طور مداوم در معرض مواد خورنده مانند اسیدها، از جمله باران های اسیدی در فضاهای باز قرار دارند، استفاده می گردد.

در تولید

برای تولید پروفیل فولادی گالوانیزه گرما استفاده از  روش گرما ،فولاد ضد زنگ ، stainless steel، ترجیح داده می شود. از سوی دیگر، از روش آبکاری نیز در بسیاری از مواقع جهت اجرای اعضای فولادی در فضای باز استفاده می شود، زیرا ارزان تر از روش های دیگر می باشد. اندازه کریستال ها در پوشش های گالوانیزه یک ویژگی قابل ملاحظه در راستای زیبایی شناختی به حساب می آید. با تغییر مقدار ذرات اضافه شده که میتوانند باعث ایجاد ترکیب های ناهمگن شوند و همچنین با تغییر در فرآیند خنک شدن در مرحله تولید پروفیل فولادی گالنیزه به روش گرم، می توان از یک سطح ظاهرا یکنواخت (کریستالی) به یک سطح با دانه های با قطر تا چند سانتیمتر رسید.

تولید پروفیل فولادی گالوانیزه حرارتی یا Sherardizing :

یک پوشش از جنس روی بر مواد آهن یا مس را فراهم می کند. قطعات و پودر روی در یک مخزن استوانه ای چرخشی سر بسته قرار می گیرند. با افزایش دمای مخزن در حدود 300 درجه سانتیگراد، فلز روی و قطعات آهن که در استوانه قرار گرفته اند با هم ترکیب شده و آلیاژی از جنس همان فلز و روی، بر سطح قطعه مورد نظر تشکیل می شود. در این روش، جهت آماده سازی نهایی سطح کالا، سطحی صاف و صیقلی، از روش شات بلاست کمک گرفته می شود. این فرآیند به عنوان “گالوانیزاسیون خشک” نیز شناخته می شود، زیرا از هیچ مایعی جهت انجام کار استفاده نمی شود. این می تواند از مشکلات احتمالی ناشی از کمبود هیدروژن ، که در موارد قبلی به آنها اشاره گردید، جلوگیری کند.

Electro Plating:

یک روش اقتصادی، همه کاره و موثر برای اعمال پوشش محافظتی به قطعات کوچک فولاد است. این روش به طور گسترده ای برای ساخت و تولید پروفیل فولادی گالوانیزه قطعات اتصال، به ویژه آنهایی که دارای رزوه در بدنه خود هستند، استفاده می شود. با این حال، پوشش گالوانیزه در قطعات اتصال، که با روش electroplating  اندود شده اند، با پوشش گالوانیزه در قطعات اصلی سازه ای، که با روش Hot-Dip Galvanization اندود شده اند، باید از هماهنگی مناسبی در مقاومت در برابر خوردگی برخوردار باشند تا از خوردگی دو فلزی جلوگیری شود. به طور کلی، یک حد بالای اقتصادی برای توده پوشش روی وجود دارد که می تواند توسط آبکاری استفاده شود و به طور معمول برای قرار گرفتن در معرض فضای باز بدون پوشش های تکمیلی استفاده نمی شود.

از دیگر روش های ساخت پروفیل فولادی گالوانیزه میتوان به

CONTINUOUS GALVANIZING PROCESSES

THERMAL SPRAY

MECHANICAL PLATING

ZINC RICH PAINTS

اشاره کرد.

پروفیل گالوانیزه لینکران

پروفیل فولادی گالوانیزه لینکران در دو مدل پروفیل C و G برای باربری­های سبک، متوسط و سنگین تولید می شوند. برای تمامی پروفیل های تولیدی، اتصالات متنوع با کاربری های مختلف طراحی و تولید شده است.

قابل ذکر است امکان تولید پروفیل فولادی گالوانیزه به صورت تک، دوبل، سوراخدار، بدون سوراخ و … وجود دارد.

در تولید پروفیل فولادی گالوانیزه و براکت های لینکران از فولاد کربنی با روکش گالوانیزه استفاده می شود. گالوانیزاسیون به صورت HOT DEEP GALVANIZED مطابق با استاندارد ASTM A 123  و گالوانیزاسیون به صورت ELECTRO GALVANIZED مطابق استاندارد ASTM B 633 SC3 می باشد.

نوع طراحی پروفیل فولادی گالوانیزه لینکران به گونه ای است که نصب اتصالات به سهولت امکان پذیر است.

نوع سوراخ های روی پروفیل به صورتی طراحی شده که امکان نصب انواع بست های لوله، اعم از بست لوله های آب، فاضلاب، گاز، آب باران، برق و … امکان پذیر است. نوع سوراخ ها به گونه ای است که امکان تنظیم ارتفاع ساپورت های تاسیساتی به راحتی وجود دارد.

موارد استفاده از پروفیل گالوانیزه

از پروفیل فولادی گالوانیزه در ساپورت های تاسیساتی جهت مهار کانال، سینی کابل، انواع لوله و همچنین جهت مهار برخی قطعات خاص در سازه های ساختمانی استفاده می شود.

ضمنا با توجه به پوشش گالوانیزه این پروفیل استفاده از آن در محیط های بیرونی و در نواحی با رطوبت بالا امکان پذیر است. با توجه به ظاهر مناسب تمام انواع پروفیل فولادی گالوانیزه و درپوش های پلاستیکی طراحی شده برای انتهای پروفیل ها، استفاده از این پروفیل ها در فضاهای باز مانند پارکینگ ها که در معرض دید عموم قراردارند متداول است.

در زیر اطلاعات فنی شامل ابعاد و کد محصول مربوط به پروفیل ها و براکت های لینکران نشان داده شده است:پروفیل فولادی گالوانیزه

پروفیل فولادی گالوانیزه

پروفیل فولادی گالوانیزه

پروفیل فولادی گالوانیزه

پروفیل فولادی گالوانیزه

پروفیل فولادی گالوانیزه

پروفیل فولادی گالوانیزه

چنانچه خواستار دریافت اطلاعات بیشتر راجع به تمامی مصالح نوین ساختمان ازقبیل ساپورت مدولار ، ساپورت تاسیسات ، فلنج کانال و یا بیم کلمپ و … را داشتید.با شماره های دفتر مرکزیِ مندرج در صفحه تماس با مای سایت تماس حاصل فرمایید.