تاسیسات-پست-برق

تاسیسات پست برق

در این مقاله بصورت مفصل در خصوص تجهیز انواع تاسیسات پست برق در اختیار خوانندگان قرار دادیم. ابتدا شمای کلی و عملکرد اجزا مختلف یک پست برق را میخوانیم.

آشنایی با پست برق

موقعیت مکانی است که  رابط میان بخش های شبکه ی توزیع و سیستم انتقال الکتریسیته می باشد.این محدوده حصار خاموش مبدل ولتاژ (سویچینگ) می باشد و ولتاژ را  تا جایی که برای شبکه ی توزیع مناسب گردد تنظیم می کند.همچنین با بریکرهای جریان   (circuit breakers) برای حفاظت از شبکه ی توزیع، تجهیز میشود. دیگر مزیت بریکرها در کنترل جریان جاری در مسیر های مختلف می باشد.دراین مقاله بعد از اشنایی با انواع پست های برق، طراحی سازه ای، راهکارهایی جهت ساپورتینگ تجهیزات و سیستم های موجود، افزایش مقاومت سازه، عایق کاری مناسب وبادوام  اراِئه می گردد.

پست های برق بر اساس نوع هدف و موقعیت مکانی تقسیم بندی می شوند.

انواع پست براساس نوع هدف،وظیفه

پستھاي افزاينده:

این نوع پست ها ولتاژ را در محل ژنراتور (معمولا نیروگاه ) تقویت میکند که باعث انتقال مناسب الکتریسیته می گردد

پستهای کاهنده:

این نوع از پستها ولتاژبدست امده از سیستم خطوط انتقال را می کاهند تا به ولتاژ مورد استفاده در مصارف صنعتی برسد .در غیر این صورت خروچی بدست آمده به پست  شبکه ی توزیع انتقال داده می شود.

پست های شبکه ی توزیع :

این نوع از پست با کمک یک ترنسفورمرتوزیع که در زیر زمین نصب می گردد  وظیفه ی کاهش مجدد ولتاژ بدست امده از ساب استیشن کاهنده ی ولتاژ را دارد زیرا می بایست ولتاژ تا قبل از تخلیه ی نیرو به عدد مورد استفاده در مصارف صنعتی وغیره برسد .

اجزای پست های برق:

اتاق کنترل(برق):

یک پست برق ازتجهیزات سویچ، سیستم‌های حفاظت، کنترل و همچنین یک یا چند ترانسفورماتوربرخوردار است. در پست‌های بزرگ از مدارشکن‌ها یا دژنکتور برای قطع هرگونه اضافه جریان ناشی از اتصال کوتاه یا اضافه بار استفاده می‌شود. در ساب استیشن های کوچک ممکن است از سکسیونر یا فیوز برای محافظت از مدارهای منشعب استفاده کنند. پست‌ها (اغلب) دارای ژنراتور نیستند اما ممکن است که نیروگاه ها در نزدیکی خود پست برق داشته باشند. از دیگر اجزای موجود در یک پست الکتریکی می‌توان تجهیزات نگهدارنده پایان خط، تابلوی فشار قوی، تابلوی فشار ضعیف، جرقه‌گیر، سیستم کنترل، سیستم زمین و سیستم‌های اندازگیری نام برد، همچنین امکان دارد از تجهیزات دیگری مانند خازن‌های اصلاح ضریب توان یا تنظیم کننده ولتاژ نیز در پست استفاده شود.

ترانسفورمر واجزای آن ( تاسیسات پست برق)

اتاق کنترل یکی از اجزای مهم در بخش های  سوئیچینگ(کلید اتصال و قطع برق) و ایستگاه مدرن است. زیرا پست ها با پیچیدگی های زیادی توسعه یافته اند و تجهیزاتی مانند بریکر ها، سوئیچ ها، CT، VT ها و دیگر تجهیزات باید از یک نقطه مشترک کنترل، نظارت و محافظت شوند. برای پست های کوچک توزیع، این سیستم ها معمولا می تواند در محفظه های مقاوم در برابر آب و یا تابلو های کنترل موجود باشد(تابلوهای فلزی). برای ایستگاه های بزرگتر،برای تجهیزات مکان و اتاق جداگانه ای لازم است.

یکی از قسمت های مهم ساب استیشن های بزرگ اتاق کنترل(برق) نام دارد که یکی از حیاتی ترین بخش های مهم یک پست برق قوی  می باشد

اهمیت حفاظت از سیستم های اتاق کنترل:

قبل ازآشنایی با اجزای تشکیل دهنده در بحث سازه ی اتاق کنترل ،میتوان به اهمیت بالای سیستم های موجود در این فضا اشاره کرد .حفاظت ازسیستم ها و اطلاعات موجود ازجنبه اقتصادی و زمانی بسیار مهم می باشد. و در صورت بروز حادثه میتواند زیان های جبران ناپذیری را به کارفرمایان وارد سازد. ازین رو بسیار باید در انتخاب و کیفیت کار تاسیسات پست برق علی الخصوص سیستم اتاق کنترل را مورد توجه قرار داد.

یکی از خطرات تهدید کننده و نابود کننده ی این فضا حریق و دود می باشد که میتوان باایجاد سیستم های اکتیو مانند اطفاء حریق،سیستم های تهویه وهمچنین سیستم های پسیومانندآتش بند و دود بندکه بتواند مانع از انتقال حریق شود ازین جمله خطرات پیشگیری نمود.

سیستم آتش بند و دود بند گامی موثر در جهت پیشگیری از رسیدن حریق به فضای اتاق کنترل و تجهیزات آن برداشته است که با برقراری این سیستم زمان مناسب ومکفی جهت مقابله با حریق و مهار آن توسط سیستم های اطفاءحریق و نیروهای امدادی قبل از وارد شدن خسارات احتمالی ایجاد می گردد.

طراحی سازه ای اتاق کنترل شامل دو بخش زیر می باشد
1-فونداسیون:کف،سازه ی اتاق کنترل،سقف.

کف کاذب در اتاق کنترل ( تاسیسات اتاق برق )

2-طرح داخلی اتاق کنترل:

تابلوهای کنترل و رله های حفاظتی،تجهیزاتDCوAC،خطوط کابل(لوله ها ،کف های کاذب،سینی کابل ها،خطوط سیم)،سیستم های تهویه،روشنایی،ارتباطات و لوله کشی

راهکارهایی جهت ساپورتینگ تجهیزات و سیستم های موجود، افزایش مقاومت سازه، عایق کاری مناسب وبادوام اراِئه می گردد .

در موارد ذکر شده جهت عایق کاری لوله هاو سیستم تهویه مطبوع  و برودت می توان از انواع عایق الاستومری لینکران جهت بالابردن کیفیت در بهره برداری ازتجهیزات وافزایش مقاومت موارد مذکور بهره برد .

در اتاق های برق سیستم ساپورت های مدولار دربه کاری گیری جهت ساپورتینگ سینی کابل ها ،خطوط لوله وکانال و همچنین کف های کاذب استفاده می گردد .شایان به ذکر است استفاده از سیستم ساپورت مدولار از نظر تعمیرات و نگهداری،مدت زمان اجرا و همچنین از نظر اقتصادی بهینه خواهدبود.

استفاده از انواع انکربولت های لینکران جهت اتصال هرگونه ساپورت های تاسیساتی و المان های غیر سازه ای و مقاوم سازی تابلوهای برق در برابر لرزه و بارهای جانبی  نیز موثرواقع می گردد.

پست برق به قلم مهندس سیدجوادکلانتری

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *