پوشش گالوانیزه گرم

پوشش گالوانیزه گرم (Hot-Dip Galvanized)،یکی از متداول­ ترین روش­ های گالوانیزه کردن قطعات فلزی در سیستم­های نصب و ساپورت لینکران است. در این نوع گالوانیزاسیون، قطعه فلزی مورد نظر را وارد محیطی حاوی فلز روی مذاب (Molten Zinc Metal) می­کنند تا قطعه کاملا در روی مذاب، غوطه­ ور (Immersed) شود. سپس قطعه را از وان روی خارج می­کنند، آنگاه لایه روی، با اکسیژن و کربن واکنش انجام داده و تبدیل به پوششی مقاوم در برابر خوردگی و زنگ­زدگی می­شود. علاوه­ براین، پس از انجام گالوانیزه گرم ، بین فولاد و روی مذاب نیز واکنش شیمیایی رخ داده و با ایجاد پیوند­های فلزی (Metallic Bonding)، چندین لایه کامپوزیتی (Composite Layer) از آهن و روی، تشکیل می شود. که از فلز پایه در برابر خوردگی، سایش و زنگ­زدگی محافظت می­کند (شکل 1). ضخامت لایه گالوانیزه (Galvanized Layer Thickness) در این روش بین 100 الی 130 میکرومتر است. ویژگی­ های پوشش روی به روش گالوانیزه با غوطه ­وری گرم در مقایسه با روش الکتروپلیتینگ و گالوانیزه گرم پیوسته ارجحیت دارد، زیرا پوشش گالوانیزه گرم ضخامت بیشتر و در نتیجه طول عمر بالایی دارد. همچنین گالوانیزه گرمسخت­تر و مقاومت سایشی بیشتری دارد. ظاهر پوشش روی در روش گالوانیزه گرم ، مات، کدر و به رنگ طوسی است و سطح یکنواخت و صافی ندارد.

پوشش گالوانیزه گرم قطعات فلزی لینکران

فولادی که قرار است پوشش داده شود، ابتدا بایست تمیز و عاری از روغن، گریس، خاک، پوسته (Mill Scale) و زنگ­زدگی (Rust) باشد. فرایند آماده­ سازی سطحی قطعات فلزی لینکران، معمولا شامل مرحله چربی­گیری (Degreasing)، اسیدشویی (Acid Pickling) و فلاکسینگ (Fluxing) است. اسیدشویی برای رفع پوسته و زنگ­ زدگی، فلاکسینگ جهت ایجاد سطح محافظ (Protective Surface) برای مهار اکسیداسیون فولاد صورت می­گیرد. باتوجه به نحوه اعمال فلاکسینگ، فرایند گالوانیزه گرم به دو صورت گالوانیزه تر و خشک (Dry and Wet Galvanizing) انجام می­شود.

galvanize-garm

پوشش خشک در گالوانیزاسیون گرم

در گالوانیزه خشک، قطعات فلزی لینکران پس از انجام مراحل آماده­ سازی، در محلول کلرید آمونیاکی روی (Solution of Zinc Ammonium Chloride) قرار گرفته و پش از آغشته شدن در خشک­ کن و در ادامه، داخل حمام مذاب روی قرار می­گیرند.

پوشش تر در گالوانیزاسیون سرد

در گالوانیزه تر، مخلوط کلرید آمونیاکی روی، در سطح مذاب پاشیده می­ شود. و قطعات پس از انجام مراحل آماده­ سازی، به طور مستقیم و همزمان با آغشته شدن به فلاکس، وارد مذاب می­شوند (شکل 2). کنترل تمامی مراحل فرایند و مشخصات پوشش روی گالوانیزه گرم شده بر روی محصولات آهنی و فولادی، مطابق با استاندارد بین­المللی ASTM صورت می­گیرد.

دستور کار

قطعات فلزی جهت پوشش گالوانیزه گرم (Hot-Dip Galvanized)، می­تواند از قطعات با اندازه کوچک مانند پیچ و مهره تا قطعات سازه­ای بسیار بزرگ، متغیر باشد. از آنجایی که این مواد در مذاب فلز روی غوطه ­ور می­شود، فلز روی می­تواند به داخل شکاف ­ها، رزوه­ ها و مناطقی که دسترسی به آنها دشوار است، نفوذ کند. جهت زدودن روی اضافی و دستیابی به پوشش صاف­تر، قطعات کوچک بعد از خروج از وان گالوانیزه در دستگاه خاصی سانتریفیوژ می­شوند. چنانچه قطعات برای سانتریفیوژ بیش از حد بلند یا بزرگ باشند، می­توان با برس کشیدن محل در حالی که هنوز داغ­ اند، روی اضافی را تمیز کرد.

اورکاری (Over tapped)

مهم ترین نکته ای که در گالوانیزه گرم  پیچ و مهره باید مد نظر قرار گیرد این است که رزوه های مادگی باید گشاد یا اصطلاحا اورکاری (Over tapped) شوند تا ضخامت روی در محل رزوه جبران شود.  ورق­ های مورد استفاده در تمامی پروفیل ­های سیستم ­های نصب وساپورت تاسیسات لینکران به وسیله گالوانیزه گرم پیوسته (Continuous Hot-Dip Galvanizing) تولید می­شوند (شکل 3). در این فرایند با دمش هوا می توان ضخامت لایه روی را کنترل نمود. این روش نیز خود به دو نوع تقسیم می­شود که شامل غوطه­ وری مداوم و غیرمداوم می­ باشد. در روش غیرمداوم ورق ­های بریده شده را داخل حمام مذاب روی قرار می­دهند ولی در روش مداوم، کویل های پیوسته در یک خط ممتد مورد پوشش ­دهی قرار می­گیرند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *