عایق الاستومریک (عایق الاستومری) یکی از انواع عایق‌های حرارتی،­­ برودتی و صوتی است که ساختاری به شکل سلول بسته دارد که انعطاف پذیری بسیار بالایی دارد. از جمله مشخصه های عایق الاستومریک (عایق الاستومری) لینکران پیشگیری صد در صدی از خوردگی لوله، جلوگیری از اتلاف انرژی، جلوگیری از کندانس است.

همواره انرژی و سوخت یکی از مهمترین چالشهای اساسی جهان بوده است. و در کشور ما پس از حذف یارانه ها، موضوع انرژی و راههای جلوگیری از اتلاف انرژی به یکی از دغدغه های مهم جامعه تبدیل شده است.

لحظاتی با بزرگترین خط تولید عایق الاستومریک در ایران

خصوصیات عایق الاستومریک حرارتی

مهمترین خصوصیات قابل توجه و بارز عایق ها، خواص حرارتی و بویژه مقاومت حرارتی آنها می باشد. هر چه میزان R یک عایق بیشتر باشد عایق بهتری محسوب می شود. علاوه بر این مشخصات دیگری وجود دارد که به کار گرفتن یک عایق را مطلوب می سازد. مهمترین این فاکتورها پایداری، دانسیته، قیمت و آثار عایق بر سلامتی و محیط زیست انسان ها، همچنین میزان متصاعد شدن مواد سمی در شرایط مختلف از جمله در صورت بروز حریق می باشد. خصوصیت گرمایی، مکانیکی و شیمیایی عایق ها نیز فاکتور دیگری است که تاثیر بسزایی در میزان مطلوبیت عایق دارد. عایق الاستومری یکی از اختراعات مهم در زمینه صنعت ساختمان بشمار میورد. که تمام فاکتورهای سلامت و استانداردهای مرغوبیت را یکجا دارد.

تعریف عایق و انواع آن

به طور کلی عایق به موادی اطلاق می گردد که جریان انرژی یا برخی مواد را در یک بخش کنترل  و از نفوذ آن به بخشهای مطلوب جلوگیری و یا آن را به حداقل می رساند. از آنجایی که هدف اصلی عایق کاری، کاهش انتقال حرارت است. عایق ها باید خواص مطلوبی در کاهش نرخ انتقال حرارت به طرق هدایت، همرفت و تابش داشته باشند. عایق ها از نظر کاربری به پنج دسته عایق حرارتی و برودتی، عایق رطوبتی، عایقهای الکتریکی، عایق ضد حریق و عایق صوتی تقسیم بندی می شوند. که در بحث بار حرارتی ساختمان آنچه بیشتر مد نظر قرار می گیرد، عایق حرارتی-برودتی می باشد. عایق الاستومری لینکران ( عایق الاستومریک )به منظور عایق حرارتی برودتی و صوتی تولید میشود.

عایق الاستومریک لینکران

انواع روش عایق کاری و عایق الاستومریک

عایق کاری حرارتی ساختمان که به جهت کاهش اتلاف انرژی انجام می گیرد به سه روش دسته بندی می شود. که در ادامه به آن می پردازیم:

  • عایق کاری داخلی (Internal thermal Insulation):
  • در این روش با افزودن یک لایه عایق رطوبتی در سمت وجه خارجی کار، عایق کاری صورت می گیرد.
  • عایق کاری خارجی (External Thermal Insulation):
  • در این روش با افزودن یک لایه عایق حرارتی در سمت وجه خارجی کار عایق کاری صورت می پذیرد.
  • استفاده از مصالح دارای ضریب هدایت حرارتی کم در هنگام ساخت. که این روش به علت هزینه بالای تولید و گاهی به علت عدم دسترسی کافی به مصالح مناسب، چندان مورد استفاده قرار نمی گیرد.
عایق الاستومری لینکران

چگونگی تقسیم بندی انواع عایق های حرارتی

در مورد عایق ها تقسیم بندی های مختلفی وجود دارد که هریک مبنای خاصی دارند. این تقسیم بندی ها بر اساس شکل و ساختار مولکولی، منشاء پیدایش، جنس، طریقه نصب و … می باشد. که در اینجا به تقسیم بندی انواع عایقهای حرارتی از جمله عایق الاستومری (عایق حرارتی الاستومریک) نیز بر اساس منشاء پیدایش آن ها اشاره می کنیم.

عایق های الیاف معدنی

سه نوع متداول الیاف معدنی عبارت است از:

پشم شیشه که از شیشه تهیه می شود. و از متداول ترین و قدیمی ترین عایق های موجود در بازار است.

پشم سنگ که از بازالت که یک نوع سنگ آذرین است تهیه می شود.

پشم سرباره که از تفاله سرباره کوره ذوب آهن تهیه می شود.

عایق های طبیعی

سلولز: عایق سلولزی از محصولات کاغذی، بویژه روزنامه های بازیافتی تهیه می شود. این عایق اغلب به صورت فله ای موجود است. سلولز ظرفیت خوبی برای دمیده شدن به داخل منافذ دیوارها و بویژه سقف شیروانی ها دارد.

عایق کتانی

این عایق ها از مواد بازیافتی تشکیل گردیده و از کتان و سایر فیبرهای طبیعی ساخته شده اند. استفاده از این عایق چندان متداول نمی باشد.

عایق الاستومریک ( الاستومری )

ماده عايق كاري حرارتي پلاستيك سلولي بر پايه پليمرهاي وينيل كلرايد منبسط شده بوده ساختار سلولي شامل سلولهاي اساسا بسته است. از ویژگیهای برجسته عایق الاستومری (عایق الاستومریک ) مقاومت رطوبتی بالای آن می باشد. که بالتبع ساختار حفره ای عایق الاستومری  میلیونها دیواره ریز که از مهاجرت مایع جلوگیری می کنند. این ویژگی نه تنها مخاطرات وابسته به رطوبت مانند کپک را به حداقل می رساند، بلکه عملکرد دمایی دراز مدت و پایدار را تضمین می نماید.

عایق الاستومریک (عایق الاستومری) دارای مقاومت بالا در برابر نفوذ بخار بوده و انتخابی بسیار مناسب و متراکمی بر روی تاسیسات می باشد. پس از محاسبه ضخامت عایق الاستومری مورد نیاز به جهت جلوگیری از اتلاف انرژی می توانید از نوع خاصی از عایق الاستومریک استفاده نمایید.

دانستنیهای عایق الاستومری (الاستومریک)

عایق الاستومری یا همان عایق الاستومریک در سال 1950 توسعه یافت. معرفی عایق الاستومری و دیگر مواد پلیمری باعث تحول صنعتی مهمی از استفاده از مواد طبیعی مانند چوب پنبه به استفاده از مواد مصنوعی و شیمیایی شدند. محبوبیت عایق الاستومری ( عایق الاستومریک ) به سرعت افزایش یافت چون عمدتا نیاز برای هر نوع سد هوایی (بخار) را جهت جوگیری از انتقال رطوبت حذف کرده بود. وقتی که دسترسی عایق در اشکال مختلف (شامل ورقه ها، توپ ها و لوله ها) افزایش یافت، محبوبیت آن نیز به عنوان یک عایق مخصوصا در کاربردهای لوله کشی سرمایشی و گرمایشی افزایش یافت. عایق الاستومری برای استفاده کننده نسبت به مواد دیگر یک گزینه مساعد بود. چون می توانست به طور پایا به سطوح مختلف متصل شود. نصب ان آسان بود و عملکرد آن با پارگی ویا سوراخ شدن در معرض خطر قرار نمی گرفت.

عایق الاستومری لوله ای

در طول دو دهه اخیر به علت افزایش آگاهی در خصوص کیفیت هوای داخلی (IQA)، تقاضا برای عایق الاستومریک (عایق الاستومری) به شدت افزایش یافته است. از آنجایی که عایق الاستومری، فرمالدهید یا فیبر ندارد. و ترکیبات آلی فرار (VOC) خیلی کمی دارد، مقبولیت وسیعی بین طرفداران ” کیفیت هوای داخل” پیدا کرده است. به دلیل سطح صاف و فاقد ذرات ریز و مقاوم در براربر رطوبت، عایق الاستومریک به رشد کپک کمک نمی کند.

عایق الاستومریک سلول بسته، تجربه موفقی به عنوان عایقهای حرارتی و برودتی در صنعت تاسیسات مکانیکی داشته اند. از آنجایی که عایق الاستومری، برتریهای زیادی نسبت به عایقهای پشم شیشه دارند، امروزه به صورت عمده در صنعت تاسیسات مکانیکی استفاده می شوند. جالب توجه است که عایق الاستومریک ( عایق الاستومری ) از ملزومات تاسیساتی ساختمان سازی غرب و سرتاسر جهان به حساب می آید.

استانداردها: ASTM C534 Grade I–ASTM C534 Grade II–ASTM C534 Grade III

عایق الاستومری از جمله مواد سلولی انعطاف پذیر سلول بسته بوده و برپایه پلی وینیل کلراید (PVC)، نیتریل بوتادین رابر[1](NBR)و یا اتیلین پروپیلن دیان مونومر رابر[2](EPDM)ساخته می شوند.

لاستیک NBR که با Buna-N و Perbunan نیز شناخته می شود، یک لاستیک سینتتیک متشکل از پلیمر آکریلونیتریل (ACN) و بوتادین است. نام های تجاری آن عبارتند از نیپل (Nipol)، کرایناک (Krynac) و یوروپرن (Europrene).

لاستیک EPDM لاستیکی سینتتیک و الاستومری بوده و کاربردهای وسیعی دارد. لاستیک های EPDM معمولا مقاومت حرارتی بسیار خوبی فراهم می آورند. مواد عایق سلول بسته مقاومت بسیار عالی در مقابل عبور بخار آب از خود نشان می دهند. به طوری که پس از نصب، به هیچ گونه حائل بخار –آب دیگری نیاز نیست. خاصیت مقاومت زیاد درمقابل بخار، به همراه خاصیت تابش بالای لاستیک اجازه می دهد. که مواد سلول بسته انعطاف پذیر با ضخامت نسبتاکمی ازچگالش سطحی جلوگیری کنند. در نتیجه، از این گونه مواد به مقدار متنابهی در سیستم های سرمایش، لوله کشی ها و تهویه استفاده می شوند. البته از اینگونه مواد می­ توان در خطوط آب گرم و گرمایش نیز استفاده نمود.

عایق الاستومریک ( الاستومری )، گرچه نسبت به پشم سنگ و یا پشم شیشه گران ترند، ولی به دلیل بی نیاز بودن از پوشش مضاعف (Jacketing) برای کاربردهای دمای پایین بسیار مقرون به صرفه بوده و پایداری بسیار بالایی دارند. سریع ترین راه برای عایق کردن سیستم های لوله کشی آماده و ساخته شده، استفاده از عایق الاستومری (عایق الاستومریک) است. این گونه عایق ها، ضریب انتقال حرارت بسیار پایینی داشته و انعطاف پذیر می باشند و برای محیط هایی که فضای کاری کمی داشته باشند، بسیار مناسب هستند.شرکت سازه پایدار الهیه سالیان سال است، با توکل به خداوند متعال و همت جوانان ایرانی بزرگترین و مطمین ترین شرکت عرضه کننده مصالح نوین صنعت ساختمانی بود. که با در اختیار داشتن نمایندگی انحصاری برندهای آرماسل و وانفلکس سر دم داره عرضه کننده عایق الاستومریک در کشور بود. سازه پایدار هم اکنون با همکاری با شرکت فن تاپ موفق به تولید عایق الاستومریک لینکران شده اند که با رقبای خارجی در زمینه کیفیت برابری میکند با این تفاوت که با قیمتی بسیار مقرون به صرفه تر خدمت مصرف کنندگان عزیز، عرضه می شود.

مزایای عایق الاستومریک | عایق الاستومری

  • عایق الاستومریک لینکران مقاوم دربرابرنفوذ بخار و رطوبت، بدون نیاز به استفاده ازموانع اضافی است.
  • یک ساختارسلولی کاملاً بسته که نتیجه آن داشتن ضریب هدایت حرارتی(K- VALUE) ثابت در زمان استفاده و همچنین جذب آب بسیار پایین و مقاومت بالا در برابر رطوبت
  • در ساختار غیرقطبی با یک محور اشباع پلیمری عایق الاستومری که نتیجه آن مقاومت دربرابراشعه ماوراءبنفش (UV) شرایط جوی و عدم جذب رطوبت می باشد.
  • ضریب انتقال حرارتی ثابت وپایین 0.034 w/mk در دمای صفر درجه سانتیگراد
  • دامنه حرارتی عایق الاستومری در دمای بین 200- تا 125+ درجه سانتیگراد
  • انعطاف پذیری عایق الاستومری ونصب آسان همراه با ظاهری تمیز و مرتب
  • عایق الاستومریک لینکران به پوشش های فلزی درمحیط باز بی نیاز است.
  • عدم ایجادخوردگی در زیر عایق درلوله،داکت ومخازن
  • عدم اشتعال و مقاوم به آتش و حریق ، خود خاموش شونده
  • مقاوم به موادشیمیایی ،اسیدها وبازها
  • بهترین جایگزین بجای پشم سنگ،پشم شیشه،پلی یورتان،پلی اتیلن و…..
  • قابلیت نصب آسان و مناسب برای محیط هایی که جای کاری زیادی ندارند
  • مقاومت عایق الاستومری در مقابل آلودگی، گرد و خاک، رطوبت و بخار آب و در نتیجه مقاوم در مقابل آلودگی های بیولوژیکی
  • پایداری زیاد
  • مقاومت عایق الاستومریک در مقابل ازون و ماوراء بنفش
  • مقاومت عایق الاستومری در مقابل خوردگی
  • نصب آسان به همراه خودبست، بسیار مناسب برای محیط هایی که جای کاری زیادی ندارند
  • بدون فیبر و بدون تولید ریزگرد و غبار
  • انعطاف پذیر
  • غیر سمی بودن
  • جکتینگ ها و پوشش های خارجی متنوعی برای آنها وجود دارد (گرچه در بسیاری از کاربردهای آنها نیازی به جکتینگ نیست)
  • قابلیت چسبندگی و پذیرش رنگ بالا
  • مقاوم در مقابل فشار و ضربه

معایب عایق الاستومریک

  • قیمت بالاتر نسبت به پشم سنگ و پشم شیشه
  • مواد عایق سلول بسته الاستومری از جمله مواد ترموست (Thermoset) هستند بدین معنی که در مقابل افزایش دما و یا مجاورت طولانی با گرمای زیاد، به تدریج دچار شکست و واپاشی می شوند. چنانچه دما افزایش یابد، مواد الاستومری به تدریج الاستیسیته (انعطاف پذیری) خود را از دست می دهند. و بدون هیچ گونه تغییر ابعادی قابل توجهی، ترد می شوند.( و در اثر ضربه ممکن است بشکنند). اما در صورتی که دما دوباره پایین آمده و در محدوده مجاز کاری باشد، مواد الاستومری خاصیت الاستیسیته خود را بازیافته و باز انعطاف پذیر می شوند.
  • معمولا ضریب انتقال صوت مواد سلولی انعطاف پذیر از پشم سنگ و پشم شیشه بیشتر است (عایق آکوستیک نیستند)، چراکه چگالی و صلبیت آنها از پشم های معدنی و شیشه بیشتر است.

 چرا باید ازعایق هایNBR  استفاده کنیم؟

بهينه سازي مصرف انرژي با استفاده از مصالح جديد يکي از رايجترين مباحث مطرح در جهان امروز است. عمده ترين مصارف انرژي، انرژي لازم جهت گرمايش، سرمايش در اماکن مسکونی، تجاری و صنعتی میباشد و یکی از بهترین راه ها برای جلوگیری از اتلاف انرژي گرمايشي و سرمايشي توليد شده استفاده از عايق میباشد.

عايقهاي برودتي، حرارتي الاستومریک از جنس نیتریل رابر فوم (NBR) می باشند. اين عايقها در سيستم هاي يخچال سازي، تهويه مطبوع، تاسيسات، ساختمان، ايزوله کردن سقف هاي سوله ها، دستگاههاي انرژي خورشيدي، کانالها، کشتي سازي صنایع نفت، گاز و پتروشیمی مورد استفاده قرار مي گيرند. طيف دمايي اين عايقها از 200- تا 150 درجه سانتيگراد است و در ضخامت های بالا تر از 20 میلیمتر db32 عايق صوتي الاستومری مي باشند.

از مهم ترین خصوصیات عایق صوتی الاستومریک می توان به موارد ذیل اشاره نمود :

  • ضریب انتقال حرارت 036 W/(m.k) در دمای صفر درجه.
  • مقاومت در برابر انتشار بخار آب 10000 <µ
  • ساختار سلولی کاملا بسته بالای 95%.
  • مقاومت بسیار بالا در برابر مواد شیمیایی.
  • مقاوم در برابر روغن، گریس و… .
  • غیر قابل اشتعال.
  • جلو گیری از ایجاد خوردگی.
  • دوستدار محیط زیست.
  • انعطاف پذیری بسیار بالا.
  • نصب سریع و آسان.
  • بالاترین میزان جلوگیری از اتلاف انرژی.
  • طول عمر بالا
  • مقاوم در دماهای 200- تا 105+ درجه سانتیگراد.
  • بسیار انعطاف پذیر و بدون نیاز به قطعات پیش ساخته.
  • عاری از هرگونه گرد و غبار و الیاف، هالوژن، CFC و HCFC
  • دارای مقاومت بالا در برابر آتش ، روغن ، گریس ، قارچ و مواد شیمیایی می باشد.
  • قابل ارائه به صورت انواع لوله و عایق رولی های پیش ساخته با سایز ها ، ضخامت ها و روکش های مختلف آلومینیومی ، پلیمری و رنگی می باشد.
عایق الاستومریک تخم مرغی

کاربرد

لذا با توجه به آنچه گفته شد عایق های الاستومریک بهترین جایگزین بجای پشم سنگ،پشم شیشه،پلییورتان،پلی اتیلن می باشند.از عایق الاستومری به مقدار متنابهی در سیستم های سرمایش، لوله کشی ها و تهویه استفاده می شوند. البته از این گونه مواد می­ توان در خطوط آب گرم و گرمایش نیز استفاده نمود.

الف- عایق لوله ای برای سیستم لوله کشی آب گرم

عایق لوله ای الاستومری در کاهش اتلاف حرارتی در سیستم لوله کشی آب گرم داخلی و خارجی بسیار موثر عمل می کند. این نوع از عایق الاستومری لینکران به علت مقاومت بی نظیر آن در برابر UVو اوزون وشرایط آب وهوایی ، بهترین عایق برای خطوط بیرونی برای سیستم گرمایشی خورشیدی می باشند.

عایق الاستومری (عایق الاستومریک لینکران) دارای هیچ گونه آزبست، ذرات معلق و گردو غبار نیست. بنابراین از نظر نصب در مکان هایی که بهداشت بسیار ضروری است مطمئن است. این یکی از هزاران دلیلی است که چرا این محصول به صورت گسترده مورد توجه و انتخاب قرار گرفته و به عنوان یک جایگزین برای مواد عایق فیبری برای سیستم لوله کشی آب گرم در هتل ها ، بیمارستان ها ، مکان های مسکونی و صنعتی استفاده می شود.

این نوع عایق بنا به دلایل زیر یک ماده عایق ایده آل برای سیستم لوله های آب گرم است :

  • محدوده کاری دمایی بالا تا حدود 125درجه سانتیگراد
  • مقاومت بالا در برابر اوزون ، UV، شرایط بد آب و هوایی
  • ضریب هدایت گرمایی پایین و یکنواخت
  • جذب آب بسیار پایین و مقاومت بالا در برابر رطوبت
  • انعطاف پذیری ، نصب آسان و بدون نیاز به روکش یا محافظ حتی برای استفاده های بیرونی.

ب- عایق الاستومری برای سیستم کانال هوا

به علت عدم وجود فیبر و گردو غبار ، عایق الاستومری ( عایق الاستومریک لینکران ) به عنوان یک عایق ایده آل برای سیستم کانال هوا استفاده می شود.به دلیل خطرهای احتمالی برای سلامتی انسان به علت آزادشدن مواد فیبری در دریچه های هوا، این عایق به طور گسترده نسبت به مواد عایق فیبردار مورد توجه قرار گرفته است.

عایق الاستومری بدون هیچ گونه حساسیت پوستی قابل استفاده است. این عایق همچنین بهترین مقاومت را در برابر رطوبت ، رشد قارچ ها و حمله حشرات موذی و جونده دارند.همچنین سطح متراکم این عایق نیاز برای وجود یک لایه به عنوان مانع برای بخار یا هرگونه روکش دیگر را برطرف می سازد.

مقاومت فیزیکی مواد الاستومری عمر مفید طولانی و ضریب انتقال حرارتی ثابت و پایین را تضمین می کند. عایق الاستومریک لینکران را می توان هم برای عایق داخلی و خارجی همه سیستم های کانال هوا به کار برد.

ج- عایق الاستومری برای سیستم های سرمایشی و لوله کشی آب سرد

عایق الاستومریک لینکران برای لوله های آب سرد و سیستم های سرمایشی نه تنها به عنوان کنترل مشکل میعان بلکه برای کاهش اتلاف انرژی مورد استفاده قرار می گیرد.

عایق الاستومریک به طور گسترده در سیستم سرمایش مرکزی به دلایل زیر مورد استفاده قرار می گیرد.

  • ضریب انتقال حرارتی ثابت و پایین
  • جذب آب بسیار کم
  • مطابقت با بیشتر استانداردهای اشتعال زایی (عدم اشتعال و مقاوم به آتش و حریق)
  • ساختار سلول بسته ، مقاومت بالا در برابر آب و رطوبت
  • انعطاف پذیری و نصب آسان همراه باظاهری تمیز و مرتب
  • همچنین نیازی به روکش برای استفاده های خارجی ندارد.

عایق الاستومریک لینکران در آزمایشگاه های مختلف داخل و خارج کشور، تایید مهندسانی ایرانی و خارجی را دریافت نمود. گزارش این آزمایشات موجود و قابل ارائه خدمت همه عزیزان بازدید کننده می باشد.

(لازم به ذکرست مقالات و ویدیوهایی با عناوین لرزه گیر ، ساپورت تاسیسات ، فلنج کانال و.. مهیا شده اند. که در صورت تمایل میتوانید مشاهده نمایید.)

 

عایق الاستومری پرتکت بلک

اثرات دمای کارکرد روی محصولات عایق الاستومری

محصولات عایقی فوم سلول بسته الاستومری با پایه NBR شامل یک مخلوط پلیمری از لاستیک نیتریل بوتادین رابر (NBR) و کلراید پلی وینیل (PVC) است. عایق الاستومری، مواد پلیمری مشبک (دارای اتصالات عرضی) می باشد. دامنه دمای کار توصیه شده F290 – تا F220+ می باشد. این محصولات و فرآورده ها مستعد تغییرات فیزیکی (بویژه در کاربردهای مستمر) در زمان قرار گرفتن در معرض دماهای شدید می باشد اما این تغییرات روی عملکرد حرارتی محصول اثر نمی گذارد.

هنگامی که محصولات در معرض دماهای پائین قرار می گیرند بلافاصله سفت شده و زمانیکه دما به F40- می رسد بصورت ناگهانی سخت می شوند. این تغییر در حالت، روی عملکرد حرارتی محصول اثر نمی گذارد. این تغییرات در خواص فیزیکی در زمان افزایش دمای محیط معکوس می شود (برگشت پذیر هستند).

هنگامی که عایق الاستومری در معرض دماهای بالاتر قرار می گیرد به تدریج سفت و سخت می شوند ( بر اساس زمان در معرض بودن و دما). تغییرات در خواص فیزیکی روی عملکرد حرارتی محصول اثر نمی گذارد. تغییرات در زمانی که محصول یک گرادیان دمایی در ضخامت دیوار ایجاد می کند، به هسته داخلی مربوط به ماده عایق محدود می شود. بنابراین بخش بیرونی از قرار گرفتن در معرض دماهای بالا و اثرات آن محافظت می شود. تغییرات خواص فیزیکی برگشت پذیر هستند.

سخت شدن عایق الاستومری (الاستومریک) در زمانیکه در معرض دماهای بالا قرار می گیرند باعث چه چیزی می شود؟ در طول فرآیند فرسوده شدن، اکسیداسیون باعث ایجاد رادیکالهای آزاد، حمله به پیوندهای دوگانه و بخشی اکریلو نیتریل مخلوط پلیمری می شود. که باعث ایجاد اتصالات عرضی بیشتر و سخت شدن یا همان شکنندگی می شود. این فرآیند یک واکنش مرتبط با دما و زمان می باشد. در دماهای نسبتا پائین ( F180 ) در یک دوره زمانی طولانی، محصول نشانه هایی از سخت شدن را بروز خواهد داد. در دماهای بالاتر فرآیند شتاب می گیرد. در دماهای بالای F250 فرآیند شتاب مضاعفی پیدا کرده و باعث سخت شدن سریع محصول در زمان نسبتا کوتاهی می شود.

کاربردهای عایق الاستومری به شکل ورقه که در تماس مستقیم با یک سطح داغ می باشد مانند مخازن و کانال ها، از استعداد بیشتری برای اثرات دما نسبت به کاربرد برای یک لوله که یک فاصله هوایی بیشتری بین عایق و لوله وجود دارد، برخوردار می باشد. آزمایش ها نشان داده اند که این فرآیند سخت کاری روی عملکرد حرارتی محصول اثر نمی گذارند.

از آنجا که اکثر کاربردهای حرارتی، کاربردهای استاتیک (ساکن) می باشد، سخت شدن تاثیری روی عملکرد محصول در حین کار نمی گذارد. به هر حال اثرات مربوط به استمرار دماهای بالا روی عایق الاستومری، بایستی در زمان مشخص کردن محصول بویژه اگر عایق قرار است روی یک مخزن، ظرف یا در اتاق تمیز بکار برده شود. در نظر گرفته شوند.

عایق الاستومریک

 

مقاومت شیمیایی عایق الاستومری

عایق الاستومری یک انتخاب ایده آل برای استفاده در سیستمهای لوله کشی تاسیسات حاوی سیال  سرد و هر جائیکه احتمال وجود رطوبت وآب  به واسطه شرایط بد آب و هوایی و یا کندانس وجود دارد، می باشد.

محصولات عایق الاستومری مقاومت شیمیایی بسیار خوبی را در یک دامنه گسترده ای از مواد شیمیایی نشان می دهند. مواد عایق الاستومری می توانند بر پایه NBR و یا EPDM باشند. محصولات الاستومری بر پایه NBR می توانند شامل افزودنی هایی از قبیل PVC (پلی وینیل کلراید)، ABS (اکریلو نیتریل بوتادین استایرن) و یا سایر افزودنی های پلاستیکی باشند. مقاومت شیمیایی محصول بر اساس پلیمر اولیه ای خواهد بود که محصول بر پایه آن می باشد.

مقاومت شیمیایی به چند پارامتر از قبیل سطح قرار گرفتن در معرض شرایط محیط، غلظت شیمیایی و دمای محیط مورد استفاده، وابسته می باشد. در مواردیکه ماده پایه، مقاومت شیمیایی کافی را فراهم نمی کند یک ژاکت را می توان به عنوان محافظ مورد استفاده قرار داد.

بطور کلی می توان گفت که سطح قرارگیری در معرض شرایط محیط، غلظت شیمیایی و دما یک نقش اساسی در تعیین این موضوع که آیا عایق را می توان در کاربرد مورد نظر مورد استفاده قرار داد یا نه، ایفا می کند.

17 دیدگاه

  • سیدسجاد صادقی

    سلام . مرسی از مطالب مفید سایتتون
    طول و عرض هر عایق رولی چقدره ؟
    عایق حرارتی ها با عایق صوتیها ابعادشون فرق داره ؟چجورین ؟

    • reza nazari

      سلام اقای صادقی
      بزرگوار چون عایق الاستومریک تولید داخلی خودمون هست، محدودیت ابعاد خیلی به ندرت پیش میاد.و اما عرض عایق رولی معمولا یک متر ولی بازم میگم قابلیت تولید داریم. و طول شاخه عایق رولی هم دو متر هستش.البته عایق صوتی فقط رولی هستن و عایق حرارتی-برودتی هم رول دارن و هم لوله ای .

  • محمد محسنی

    سلام . ضخامت عایقهای رولیتون چیاست ؟

    • reza nazari

      سلام .
      ضخامت عایقهای ما به ترتیب 9ml , 13ml , 16ml , 19ml , 25ml , ….هستند.

  • کسری محمدی

    با سلام و عرض خسته نباشید
    بسیار عالی بود با اجازه ی شما در مقالات دانشگاه از این مطالب استفاده میکنم

    • reza nazari

      سلام و وقت بخیر خدمت شما دانش پژوه گرامی
      خواهش میکنم .هدف از دایر کردن این سایت سطح علمی می باشد . و در همین راستا استفاده و کپی بلامانع است.

  • engineer

    ممنون بابت اطلاعات خوبتون

  • صیاد

    مرسي از مقالتون

  • علی احمدی

    سلام
    لطفا رنج قیمت عایق هاتون رو اعلام کنید
    تشکر

    • reza nazari

      سلام
      دوست عزیز ضمن عرض خوشامد خدمتتون. ممنون میشم با شماره تماس های شرکت مندرج در سایت و یا با شماره (09120267261 مهندس طالبیان) که یکی از کارشناسان فروش ما هستند تماس حاصل فرمایید.

  • قدیر بزی

    خیلی ممنونم از پشتیبانی آنلاینتون

  • علی صالحی

    مطالب مفیدی بود.
    ممنونم

  • حسین شیری

    سلام مرسی از راهنماییتون

  • یاسمن کرد مصطفی پور

    میزان اتلاف این عایق چند وات ساعت بر متر ؟

    • reza nazari

      سلام
      32هزارم وات بر متر کلوین

  • فرزانه معماریان

    سلام.
    مطالب خوبی بود. واقعا امیدوارکننده است که چنین تولید کنندگان بزرگی در داخل کشور داریم و این به نوعی اینده مهندسان کشور رو تامن میکنه.
    ظرفیت تولید (تناژ تولید) عایق های الاستومری چقدر هست؟ آیا شما با تاسیس این کارخونه کشور را از واردات این نوع محصولات بی نیاز کردید؟

    • maryam nazaripour

      سلام ، با تشکر از حسن توجه شما
      ما انواع عایق های الاستومری اعم از رولی و لوله ای را در ایران تولید می کنیم . خط تولید ما از ظرفیت بالایی برخوردار است . و علاوه بر این که قدرت تأمین نیازهای داخلی را داریم ، از لحاظ کیفی هم با بهترین برند های عایق الاستومری در سطح جهان قابل رقابت هستیم .

  • ارسال دیدگاه

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *