گالوانیزه کردن(Galvanization)،

پوشش گالوانیزه قطعات فلزی لینکران

گالوانیزه کردن(Galvanization)

گالوانیزه کردن(Galvanization)، قدیمی­ترین و مهم­ترین روش ایجاد پوشش روی(Zinc Coating) است و به عملیاتی گفته می­شود که طی آن فلز روی به عنوان پوششی محافظ(Protective Coating) بر روی فلز پایه (Base metal) که عمدتا آهن و فولاد است، قرار می­گیرد. آهن و فولاد، متریال جدایی ناپذیر از تکنولوژی و پیشرفت صنایع در سیستم­های نصب و ساپورت مدولار هستند و تنها خطری که آنها را تهدید می­کند، خطر خوردگی(Corrosion)، زنگ زدگی و اکسید شدن است که سالانه هزینه تحمیل شده از سوی این خطر، قابل توجه است.

فلز روی در گالوانیزه کردن

علت استفاده از فلز روی در این فرآیند، خاصیت حفاظت کاتدی(Cathodic Protection) این فلز است، خاصیتی که در آن کاتد جایگزین آند می شود و با ایجاد یک سطح هم پتانسیل و مثبت (کاتد) در کلیه مناطق سطح فلز، از ورود یون­های فولاد به محیط اطراف جلوگیری به عمل می آید و جریان خوردگی متوقف می­شود. هر چه ضخامت فلز روی بیشتر باشد، میزان مقاومت پوشش و در نتیجه مقاومت فلز در برابر خوردگی و زنگ زدگی بیشتر می­شود. طول عمر فلز گالوانیزه شده، هزینه گالوانیزه کردن و محیطی که فلز در آن قرار خواهد گرفت در انتخاب وزن و ضخامت پوشش روی، تاثیر گذار است.

انواع روش گالوانیزه کردن

انواع روش گالوانیزه کردن

برای گالوانیزه کردن فلزات از دو روش کلی گالوانیزه سرد(Zinc Plated / Electro Galvanized) و گالوانیزه گرم(Hot Dip Galvanized) استفاده می­شود. باتوجه به محیط و شرایط کارکرد، قطعات فلزی تولید شده در سیستم­های نصب وساپورت لینکران نیز جهت جلوگیری از خوردگی، زنگ­زدگی و اکسید شدن، گالوانیزه گرم یا سرد می­شوند.

پایان پارت اول گالوانیزه کردن، برای مطالعه پارت دوم ازین مقاله با موضوع ((پوشش گالوانیزه سرد)) کلیک نمایید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *